Nog een blogje dan maar... - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu Nog een blogje dan maar... - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu

Nog een blogje dan maar...

Blijf op de hoogte en volg Jip

06 Februari 2014 | Botswana, Maun

Hallo, hier nog even een laatste blogje voor ik weer het veld in vertrek. Afgelopen weekend hebben we een tripje gemaakt de delta in. Met een motorbootje vertrokken we vanaf Maun richting Chief's Island, in de delta. Het was een heerlijk boottochtje over een mooie rivier en later door de riet- en grasvelden van de delta. We zagen Lechwe antilopen, vogels, nijlpaarden en een klein krokodilletje! Op Chief's Island staat een ORI kamp, dus wat tenten en een kampeer keukentje. ORI is trouwens het "Okavango Research Instituut", dus waar Richard werkt. In dit kamp werden we ontvangen door Electro, een man die daar dag in dag uit op het kamp past en data over vissen verzameld. 'S avonds zagen we een hoop vuurvliegjes, en 's nachts hoorden we veel nijlpaarden best dichtbij. De volgende ochtend stonden we al vroeg op om een ochtend wandeling te maken. We liepen zo'n 5 uur over het eiland, waarbij we antilopen, olifanten, en zelfs aapjes zagen. Er is daar echt niets en niemand, geen wegen, alleen maar floodplains (stukken die tijdens de vloed onder water lopen), en wat hogere stukjes met stukjes bos.
'S middags deden we rustig aan, en zijn we zelfs even gaan zwemmen, al moet je dan dus heel goed een plekje zoeken zonder krokodillen! Best spannend dus ^^

De volgende ochtend vertrokken we alweer vroeg richting Maun, want Richard had een afspraak. We voeren een paar keer verkeerd; de delta is soms echt een doolhof, met drijvende rietvelden die van plek veranderen enzo XD.
Op een gegeven moment kwam er vlak naast ons iets uit het water omhoog (als een soort Flying Dutchman in Pirates). Eerst dacht ik, aan de hand van de golf, WAJOO DAT IS ECHT EEN MEGAKROKODIL IK GA NOOIT MEER ZWEMMEN, maar het was een nijlpaard! Ook niet ongevaarlijk, maar hij was gelukkig banger voor ons dan vice versa. Wat zijn die groot hee, gaaf om te zien!
Bizar genoeg zagen we nog geen km verder opeens een DOOD nijlpaard drijven. Echt heel bizar, helemaal opgeblazen, pootjes in de lucht...We stopten ook niet ofzo, echt zoals in een random droom; "dood nijlpaard" en dan ga je door...heel weird! Mario en ik zaten echt nog een uur zovan, "Hè wat? Was dat echt?"
De boottocht terug was overigens best fris, voor de verandering :D. De rest van afgelopen week hebben we hier in Maun wat transectjes rond ORI gedaan, en vandaag gaan we boodschappen doen voor onze volgende trip.
Gisteravond hebben we bij Anna gegeten, een Nederlandse vrouw die hier ook op ORI werkt. Dat was heel gezellig! Fijn om weer even met een vrouw te kunnen praten ;) Ze was ook nog zwanger van een tweeling, dus het was echt girltalk!

Ik ben benieuwd wat onze volgende veldtrip ons zal brengen...hopelijk iets minder hitte, en een hoop wildlife! :D Ik zou nog steeds graag leeuwen willen zien...

Jullie horen later meer! Ik mis jullie, en tot over een tijdje! Nu moet ik maar weer eens afkicken van mijn internetverslaving...

X

• 06 Februari 2014 - 12:07

Jeroen:

Leuk :-) veel plezier weer in het veld!