High on Life - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu High on Life - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu

High on Life

Door: Jip Vrooman

Blijf op de hoogte en volg Jip

05 April 2016 | Vietnam, Sa Pá

Ha allen!

Hier weer een blogje, het werd wel weer tijd...We zijn inmiddels al een tijd in Vietnam; echt een prachtig land! We hebben ontzettend veel gezien en gedaan, maar ik pik er wat highlights uit:

Canyoning in Da Lat - Da Lat is een bergstadje waar de temperatuur aangenaam koel is vergeleken met Ho Chi Minh. Ook de Vietnamezen gaan hier graag op vakantie, dus veel locals on the street. In Da Lat hebben we 'gecanyoned'; ofwel abseilen van een waterval. !!!! Het was niet zozeer abseilen als in je al hupsend laten gaan langs een verticale muur; gezekerd en wel wandel je achteruit van de watverval af, terwijl het water op je afkomt. Echt heel tof. We deden 5 watervallen, waarvan de hoogste 65 m hoog was...Duidelijk een van de engste dingen die ik ooit gedaan heb, maar zo gaaf! Zoveel adrenaline ^^

Phong Nha National Park - De grotten in dit NP behoren tot de top 3 mooiste plekken waar ik ooit ben geweest. Er zijn verschillende grotten, allemaal even bijzonder. De eerste (Phong Nha cave) voeren we in met een bootje, en we hadden nog geen idee. Binnen ontwaarde zich een ENORME grot met allerhande stalagtiet en -miet formaties, echt waanzinnig. Ik was weer dat meisje van 6 wat, overdonderd door grandeur, met haar mond open om zich heen kijkt. Een andere grot (de Dark Cave) bevatte een modderbad, wat echt geweldig was. Je kon in de modder zitten, maar die was zo dik dat je een soort van dreef...Zo'n bizar gevoel! Mijn theorie was dat het in de baarmoeder ook zo moest voelen, waar ik overigens weinig bijstand in kreeg...Ik vond het wel een fijn idee (het was heel fijn namelijk :P). Ook was er nog Paradise Cave en een wat kleinere waar ik de naam niet meer van weet. Allemaal even mooi! Het hele gebied was overigens prachtig, wat we met een leuk groepje op de scooter verkend hebben. Highlight voor mij :)

Homestay bij Zuzu - We zijn net terug van een 3 nachtse homestay in een etnisch minderheids dorpje hier in de buurt van Sapa. Daisy (een meisje waarmee we reisden) had via via gehoord dat Zuzu een heel toffe hostmama was, dus hebben we haar gebeld en we konden terecht. Ze wachtte ons op bij het busstation in Sa Pa, waarna we 3 uur door de bergen naar haar dopje wandelden. We verbleven in haar huisje; heel basic met weinig meubels, een vuur om op te koken en matrassen op de grond. Zuzu is nooit naar school geweest, maar heeft zichzelf Engels en Vietnamees geleerd. (In haar dorp, behorend tot de H'mong people, hebben ze een eigen taal.) Ze is op haar 16e getrouwd, en haar dochter (16) zojuist ook. Ze vertelde over mannen die teveel drinken en vreemdgaan alsof ze het had over wat ze de avond ervoor gegeten had; zo casual! Haar kinderen gaan nu wel naar school, maar de oudste (16) is klaar en wilde niet verder leren maar trouwen. Zuzu is hier niet blij mee...
Ze zorgde heel goed voor ons, nam ons mee op prachtige wandelingen en gaf ons heeeel veel te eten. Ondertussen konden we haar dus vanalles vragen over de cultuur en haar leven. Ze heeft nog nooit de zee gezien :(. Ze wandelt 1 of 2 keer per week een steile berg op (wat ons 3 uur gekost heeft, met bloed, zweet en tranen) waar de ouders van haar man wonen om eten te brengen. We hebben boven geluncht, en de vader maakte voor onze ochten heel mooie sieraden. Echt heel bijzonder, en weer eens een goede eyeopener voor hoe goed wij het hebben en hoe ontzettend veel we zeuren en klagen en hijgen en puffen...

Dit is een selectie uit alle toffe dingen die we hebben gedaan, naast o.a. het bezoeken van oorlogstunnels, kleding op maat laten maken in schattige dorpjes, half dronken nachtbus-avonturen, fiets- en boottochtjes tussen rijstvelden, heerlijk eten, chaotische steden en bergpassen op de scooter. Ben je geinteresseerd; ik vertel het je graag allemaal als ik terug ben :)

Liefs!

Jip