Feitjes - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu Feitjes - Reisverslag uit Maun, Botswana van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu

Feitjes

Blijf op de hoogte en volg Jip

31 Januari 2014 | Botswana, Maun

Hallo! Hier nog even wat random informatie die het vorige verslag niet gehaald heeft, doordat het toch een beetje in het niet viel naast Fred XD

- Er lopen hier overal geiten, ezels en kippen op de weg en tussen de auto's door.
- Iemand begroeten doe je hier officieel door een rechterhand te geven, waarbij je je linkerhand op je rechter elleboog legt. Je geeft eerst een normale hand, dan wissel je naar een soort duimpositie en dan weer een gewone hand. Lastig uit te leggen.
- Het is heel normaal hier (lokale) lifters mee te nemen. Maun is erg uitgespreid, en je ziet overal langs de weg mensen van en naar werk of school lopen. Richard neemt regelmatig iemand mee met de auto. Ook zie je veel kinderen van en naar school lopen; echt heel ver!
- Het lokale eten bestaat vaak uit mais- of sorghum pap, met beef of chicken stew. Ze eten ook 'mopane worms', een grote rups die er erg oneetbaar uit ziet (zie foto's facebook). Brave als ik ben heb ik dat natuurlijk geprobeerd, en het was best te eten :D
- Richard heeft 3 honden; Seyla, Skippy en little Wilson. Schatjes, dus Jip blij :D
- Mensen zijn hier heel aardig en beleefd. Ik word niet nagefloten oid, mensen kijken eerder verlegen weg.
- Het zijn vaak ook echt mooie mensen om te zien! De meiden zijn vaak heel modebewust, of in ieder geval heel opgedirkt; een stuk meer dan ik en mijn vriendenkring XD
- In de buitenwijken bestaan veel huisjes uit hout en klei, maar soms zijn dit niet mensen hun echte huizen maar hun 'cattleposts'. Verder staan er veel kleine bakstenen/betonnen huisjes, met kleine raampjes tegen de warmte, maar soms wel met een ENORME LCD tv binnen, heel gek...
- Ze rijden hier links, en ik heb al een keer mogen rijden in Richards auto; ook links schakelen dus :D
- Waar we ook zijn en wat we ook doen; Richard praat altijd over ecologie :D Dan wijst hij een boompje of grasje of diertje aan, inclusief de naam in Latijn. Hij is echt zo'n man geboren voor de wetenschap...(heeft ook geen vrouw en kinderen etc.)\
- (Hoeveel van jullie hebben net dat handgeven voor de computer geprobeerd? XD)

Nu gaan we naar de masters defence van Sianga luisteren, vanavond hebben we een 'Braai' (barbecue), en morgen vertrekken we voor 2 dagen de delta in met een bootje :). Voor Sianga's defense is hier een blijkbaar gerenommeerd ecoloog: Owen-Smith, en Richard wil hem graag meenemen de delta in. Zijn aanbod om Mario en mij mee te nemen sloegen we natuurlijk niet af! :D

Tot gauw,

Liefs!