Suiker - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu Suiker - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jip Vrooman - WaarBenJij.nu

Suiker

Door: jipvrooman

Blijf op de hoogte en volg Jip

07 Maart 2012 | Bolivia, Sucre

Heya! De busrit afgelopen zaterdag viel heel erg mee. De stoelen waren ongeveer 1000 meter breed, en konden bijna helemaal achterover. Dus ik moet zeggen dat ik tegen verwachtingen in echt prima heb geslapen! Om 9 uur ´s ochtends arriveerde ik in Sucre op de busterminal. Toch wel spannend dan weer zo alleen...ik was al een beetje gewend geraakt aan het met iemand optrekken. Maar goed, taxi gepakt en me natuurlijk laten oplichten, maargoed, voor ons scheelt het een paar cent...de taxi bracht me naar mijn gastgezin. Het is een mooi huis, en mijn gastvrouw is Doris (geloof ik), een aardige vrouw die geen engels spreekt. Ze woont samen met haar man (die overigens ook echt heel sympathiek is) en ze hebben 3 kinderen als ik het goed begreep, allemaal rond de 30. Ook woont er nog een meisje van 12, Mercedes, en ik ben er nu eindelijk achter hoe het zit; ze komt uit een arm dorpje en werkt hier nu in dit huis, (koken etc.) en gaat hier naar school. Zij is dan ook de gene die elke ochtend mijn ontbijt klaar zet, lief meisje. Het is voor Bolivian standards overigens best een rijke familie. Er woont ook nog een andere vrouw, de zus van Doris i´m guessing, die volgens mij een lichte vorm van Down heeft...zo ziet ze er een beetje uit en ze brabbelt aan een stuk door en begint af en toe opeens heel hard en hoog te lachen. Maar ik durf niet echt te vragen aan Doris of ze ´loco´ is ;P.

Zondag was Doris´ man jarig, wat gevierd werd met een uitgebreide lunch in de tuin (echt heerlijk weer was het!) Ook de drie kinderen waren er, twee zoons en een dochter. De zoons zijn er nu nogsteeds (al wonen ze geloof ik niet hier) en een, Pablo, is heel aardig en kan ook een aardig woordje engels. Ik heb een kamertje apart in een soort aanbouw op het huis, met een semi-eigen badkamertje. Ze hebben 4 honden (!), waarvan Tonca (of Toncita, wat kleine Tonca betekent ^^), een lelijke maar onwijs lieve hond, de grootste is. Pablo probeert me telkens te overtuigen dat het de mooiste hond van de wereld is, maar wanneer ik foto´s upload zullen jullie begrijpen waarom ik me daar niet helemaal in kan vinden ;)

Maandag begon ik met mijn spaans lessen op de Bolivian Spanish School, ongeveer een kwartiertje lopen van mijn huis. Ik heb 6 uur per dag individueel les, wat best wel intensief en heftig is. In het begin was ik dan ook wat eenszaam, want ik kon amper praten met de familie en had geen klasgenoten...het Spaans gaat echter steeds beter en ik heb al een aardig Nederlands meisje ontmoet. Vanavond wordt er met de school gevolleybald, en vrijdag wordt er een soort kookcursus gegeven. Dus we worden wel vermaakt :)

Sucre zelf is een mooi stadje met veel barok gebouwen. Het heeft een aantal mooie pleinen, en er zijn redelijk wat toeristen. Ook hier is veel verkeer, en ze hebben hier allemaal van die oude bakken dus ook hier stinkt het helaas bijna overal naar uitlaatgassen. Het komische aan de steden hier is dat de winkels/zaken per type geclusterd zijn, zo heb je een hele straat vol advocatenkantoortjes, en had je in La Paz een straat vol kappers, of een straat vol telefoonzaken. Je ziet hier wel wat meer bedelaars dan in La Paz, of ze vallen meer op. Het is hier ´s avonds blijkbaar heel leuk (en veilig) om uit te gaan, maar tot nog toe ben ik de hele tijd supermoe dus dat is er nog niet echt van gekomen, misschien vrijdag.

Er zijn hier blijkbaar een aantal mooie musea maar daar heb ik nog niets van gezien. Zaterdag ben ik van plan hier in de omgeving te gaan paardrijden! Ook hier is het erg goedkoop (e0,10 voor eem half uur internet -_-´)

Het weer is een beetje wisselvallig, vanochtend regende en onweerde het, mar nu schijnt de zon weer...
Oh en het eten hier is prima, soms een beetje rare combinaties. Vanmiddag had ik bijvoorbeeld sla en aardappels (elke dag aardappels) met een soort pindasaus....
Ze lunchen overigens warm en eten s avonds warm, dus ik eet hier superveel.


Deze computer heeft geen kaartlezertje dus op foto´s zullen jullie nog even moeten wachten.
Dit was het wel weer even geloof ik, hopelijk is het een beetje interessant om te lezen ;)

Hasta Luego.



  • 07 Maart 2012 - 22:00

    Mam:

    Ha lieverd, ik hoop dat het heel snel gaat met je Spaans nu! Ben benieuwd naar de foto's!! Dikke kus mam

  • 08 Maart 2012 - 07:55

    Paps:

    Nou je maakt wel van alles mee :-) Er gaat een compleet nieuwe wereld voor je open. En dat was ook de bedoeling toch? Klinkt erg leuk hoor allemaal. Ja en als je volgende week een beetje spaans kan brabbelen gaan de contacten ook wat makkelijker! Veel plezier en geniet ervan. Binnenkort ff skypen. Ik weet me paswoord weer .. haha. kus

  • 08 Maart 2012 - 08:35

    Sem:

    Echt heel leuk om te lezen deze verhalen, ik zie het allemaal gelijk voor me. 6 uur Spaans is idd wel veel maar dan kan je er ook wel wat van aan het eind denk ik. Veel plezier!

  • 08 Maart 2012 - 16:04

    Merlin:

    Hey Jippie, Leuk om je verhalen te lezen! en fijn dat je ook de iets minder leuke dingen opschrijft. jeeeej lekker volleyballen!! Ik ben lekker aan de scritpie... nooit geweten dat de stadsbieb zo mooi is!

    xxxxx

  • 08 Maart 2012 - 16:12

    Oma Hannie:

    Super interessant, vind ik het. Leuk dat je als je terugkomt ook Spaans kent. Het allerbeste en veel liefs

  • 08 Maart 2012 - 16:31

    Lidy:

    Ha Jip,

    Leuk al die verhalen, heb alles net even gelezen, goed dat je helemaal heel bent aangekomen en wauw zeg 6uur Spaans superveel, daar heb je denk ik veel aan:),, klinkt allemaal goed en al veel meegemaakt zeg! Groeten vanuit Utrecht

  • 09 Maart 2012 - 11:36

    Yvonne:

    Zeker heel interessant hoor JIp, geniet ervan en succes met de spaanse lessen.

  • 09 Maart 2012 - 18:44

    Miek:

    Klinkt goed allemaal daar! Whoop! Echt leuk om te lezen hoe het gaat :)

    xx

  • 09 Maart 2012 - 22:20

    Noor:

    Jaaa aardappels met kerriesaus/pindasaus en sla, my favourite :) klinkt alsof het wel goed gaat met je, fijn! En lekker aan alle activiteiten meedoen idd, voorkomt heimwee :) heel veel plezier!! Besito :)

  • 09 Maart 2012 - 23:12

    Klaas:

    Hoi Jip, Dat klinkt allemaal goed, zou zo met je mee willen Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jip

Actief sinds 21 Feb. 2012
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 15711

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 10 Juni 2016

Zuid-Oost Azië

05 Januari 2014 - 05 Mei 2014

Afrika

29 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

Bolivia & Peru

Landen bezocht: